2018 augusztus 14. kedd, Marcell napja van


FŐOLDAL / IT SZÓTÁR / Google

Mi a Google? Blasius Info - IT Szótár/Google/A Google logója. - weblap - banner - pendrive - weboldal - html - készítés - szerkesztés - Wifi - oldalak - honlap

A Google internetes keresőrendszer, amely egyúttal (kapcsolt alkalmazásait is beleértve) térképként, pénzváltóként, számológépként, naptárként, helyesírás ellenőrzőként és szótárként is használható. Különlegességei közé tartozik a PageRank osztályozási módszer, a groups keresés, a képkeresés, valamint számos innovatív internetes adatkinyerési rendszer. A projektet Larry Page és Sergey Brin alapította, mindketten a Stanford Egyetemen végeztek.
A Google jelenleg az egyik legnépszerűbb keresőrendszer, aminek részben az az oka, hogy a találatok nagyon gyakran vannak olyan sorrendben, ahogy a keresést végző személy elvárja. A web egyik legnépszerűbb ilyen jellegű szolgáltatásaként legalább 200 millió keresési kérés érkezik be hozzá és társlapjaihoz naponta.
A weblapok tartalmában végzett kereséseken túl lehetőség van többek közt képek, hírek, fórumtémák és árucikkek keresésére is, és a HTML oldalakon kívül még 13 különböző fájltípus tartalmában is keres (egyszerű szöveges fájlok, PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok stb.). 2005 júniusáig a Google mintegy 8,05 milliárd weblapot, 1,3 milliárd képet és 1 milliárd Usenet üzenetet indexelt, azaz mintegy 10,4 milliárd elemet. Emellett még egy időre el is tárolja az indexelt tartalmakat. Ezeket találjuk a találati elemek mellett "Tárolt változat"-ra kattintással. Amennyiben az eredeti weboldal kiszolgálása megszűnt, a kívánt tartalom még elérhető lehet ezáltal.
A Google keresési mechanizmusa a PageRank eljáráson alapszik (melyet 2001 szeptemberében szabadalmaztattak), melynek lényege, hogy azt mérik, hány link mutat egy adott weboldalra. A PageRank rendszer egy adott weboldal népszerűségének és fontosságának mérésén alapszik.

Google Toolbar PageRank   Valódi PageRank
0   0-100
1   100-1000
2   1000-10000
3   10000-100000
4   100000-1000000

Egy adott site PageRank-je havonta változik, mert ennyi időnként a Google újra indexeli az internetes oldalakat.

A PageRank algoritmusa

PR(b)=(1-d)+d(PR(T1)/C(T1)+...+PR(Tn)/C(Tn))
PR=PageRank
d=~0,85
c=az oldalon lévő linkek száma
PR(T1)/C(T1)=Az oldal PageRankje elosztva a lapon lévő összes linkek számával.
(módosított PageRank)
Ahogy minden demokratikus rendszernek, a PageRank technológiának is vannak hibái:

  • Piaci környezetben a PageRank technológia ki van téve mindenféle csalásoknak.
  • Minden linket működőnek fogad el.
  • A vendégkönyvekben való spammelés jelentősen megnövelheti egy weboldal mutatóját.
  • Az emberek elkezdtek magas mutatójú címeket eladni.
  • A blogok használata is nagyban csökkenti a rendszer hatékonyságát.
  • A technológia hátrányosan érinti az új weboldalakat.

Keresett állományok és testreszabás

A Google a HTML-en kívül 13 más állománytípust is rendszerez és tárol. A jelentősebbek: PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok, Flash- (SWF) animációk, szövegfájlok stb. A szöveg és SWF fájlok kivételével a tartalmat HTML-re konvertálva tárolja a Google, így azok böngészővel is megtekinthetők.
A felhasználók beállíthatják az alapértelmezett nyelvet, bekapcsolhatják a SafeSearch szűrőt (alapértelmezés szerint moderate), és beállíthatják a laponként megjeleníthető találatok számát. Ezeket a beállításokat hosszú ideig a felhasználók gépén maradó ún. "HTTP-sütik" segítségével tárolják, ami technikailag lehetővé teszi, hogy a Google a felhasználó által indított kereséseket azonosítsa és név (ill. a böngésző adatai) szerint tárolja.
A kereső a beírt szöveg első 32 szavát veszi figyelembe, és maximum az első 1000 találat jeleníthető meg, laponként legfeljebb 100.

Keresőkulcsszavak

A keresőszövegben speciális kulcsszavak használatával adhatunk meg összetettebb lekérdezéseket.
Ezek közül néhány:

  • link: <URL> - A megadott URL-re mutató (linkelő) lapok
  • site: <URL> - csak a megadott URL-lel adott site-on keres
  • define: <query> - a Google értelmező szótár definíciója az adott szóra
  • info: <URL> - az adott URL-re vonatkozó információk
  • filetype: <filetype> - csak a megadott típusú file-típusok között keres, például doc, txt, jpg
  • related: <URL> - hasonló, ill. az adott URL-hez logikailag kapcsolódó site-ok listája

A Google által felismert speciális kulcsszavak (angol nyelvű) teljes listája az interneten is elérhető.

Újabb fejlesztések

2007 májusában vezették be az univerzális keresés funkciót, ami annyit tesz, hogy a Google nemcsak a weblapok, hanem a videók, képek, hírek, blogok, térképek és könyvek között is keres. 2008 novembere óta a bejelentkezett felhasználók a SearchWiki koncepció jegyében a saját találati listájuk egyes tételeit lejjebb vagy feljebb rangsorolhatják, eltüntethetik, illetve mások számára is elérhető megjegyzéssel láthatják el, s az így kialakított listát meg is oszthatják egymással. 2009. márciusi fejlesztésként jelent meg a szemantikus keresés egy próbaváltozata, ahol a Google megpróbálja értelmezni a kereső kifejezést, összefüggést találni a keresőmezőbe írt szavak között, és intelligensen válogatni a találatok között. Az így kapott eredmények egyelőre csak az oldal alján, egy sávban jelennek meg.
2009 májusában jelent meg a "csodakerék" funkció, amely konkrét keresőszavak nélkül is lehetővé teszi egymást követő választások útján a navigációt.
2009 decembere óta érhető el a valós idejű keresés, amely egy - egy új blog- vagy Facebook bejegyzést, illetve twitet már a közzététele után századmásodpercekkel megtalál.

AdSense

A Google AdSense gyors és egyszerű eszköz bármilyen méretű weblap tartalomszolgáltatójának abban, hogy webhelye tartalmához kapcsolódó Google hirdetéseket jeleníthessen meg tartalmi oldalán, illetve hogy ezáltal is bevételre tegyen szert.

AdWords

A Google AdWords gyors és egyszerű módja a jól célzott kattintás alapú (CPC) hirdetésnek költségkerettől függetlenül. Az AdWords hirdetések a Google keresési eredményei mellett jelennek meg, ahogy az egyre bővülő Google Network keresési és tartalomoldalain is. A Google létrehozott egy minősítési rendszert az AdWords-höz. Azon magánszemélyek (vagy bizonyos esetben cégek), akik teljesítik az előfeltételeket, valamint leteszik a vizsgát, jogosultak az ún. Google Advertising Professional cím használatára.

Google Csoportok

Az internetes hírcsoportokat (newsgroup) először a DejaNews kezdte archiválni, azonban a projektnek nem volt elég pénze a fennmaradáshoz. Megszűnésekor a Google megvásárolta adatbázisukat, és elérhetővé tette a keresését.
A Usenet csoportok 1981-től kereshetőek.

A Google szolgáltatásai, eszközei és termékei:

  • Google forditó
  • Google talk
  • Google eszköztár
  • Google earth 2010
  • Google (műholdas) térképek (maps)
  • Google Chrome
  • Google útvonaltervező
  • Google analitics
  • Google kereső
  • Google reklám, hírdetések
  • Google háttérképek
  • Google mail (Gmail)
  • Google időjárás

Egyéb

  • 2003-ban a "google" szó bevonult az angol szótárakba. A "to google" ige jelentése: "interneten Google segítségével keresni".
  • A google kifejezés először egy 1913-ban megjelent angol gyerekkönyvben, a The Google Book-ban szerepelt, egy szörny neveként.



Kapcsolat | Internet | Bit | Gyakori Kérdések | E-mail | Magunkról | ADSL | Szolgáltatásaink | Driver | IT | Főoldal | Webáruház | Facebook Borítóképek | USB | Modem