|
Mi a Google?
A Google internetes keresőrendszer, amely egyúttal (kapcsolt alkalmazásait is beleértve) térképként, pénzváltóként, számológépként, naptárként, helyesírás ellenőrzőként és szótárként is használható. Különlegességei közé tartozik a PageRank osztályozási módszer, a groups keresés, a képkeresés, valamint számos innovatív internetes adatkinyerési rendszer. A projektet Larry Page és Sergey Brin alapította, mindketten a Stanford Egyetemen végeztek.
A Google jelenleg az egyik legnépszerűbb keresőrendszer, aminek részben az az oka, hogy a találatok nagyon gyakran vannak olyan sorrendben, ahogy a keresést végző személy elvárja. A web egyik legnépszerűbb ilyen jellegű szolgáltatásaként legalább 200 millió keresési kérés érkezik be hozzá és társlapjaihoz naponta.
A weblapok tartalmában végzett kereséseken túl lehetőség van többek közt képek, hírek, fórumtémák és árucikkek keresésére is, és a HTML oldalakon kívül még 13 különböző fájltípus tartalmában is keres (egyszerű szöveges fájlok, PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok stb.). 2005 júniusáig a Google mintegy 8,05 milliárd weblapot, 1,3 milliárd képet és 1 milliárd Usenet üzenetet indexelt, azaz mintegy 10,4 milliárd elemet. Emellett még egy időre el is tárolja az indexelt tartalmakat. Ezeket találjuk a találati elemek mellett "Tárolt változat"-ra kattintással. Amennyiben az eredeti weboldal kiszolgálása megszűnt, a kívánt tartalom még elérhető lehet ezáltal.
A Google keresési mechanizmusa a PageRank eljáráson alapszik (melyet 2001 szeptemberében szabadalmaztattak), melynek lényege, hogy azt mérik, hány link mutat egy adott weboldalra. A PageRank rendszer egy adott weboldal népszerűségének és fontosságának mérésén alapszik.
Google Toolbar PageRank
|
|
Valódi PageRank
|
0
|
|
0-100
|
1
|
|
100-1000
|
2
|
|
1000-10000
|
3
|
|
10000-100000
|
4
|
|
100000-1000000
|
Egy adott site PageRank-je havonta változik, mert ennyi időnként a Google újra indexeli az internetes oldalakat.
A PageRank algoritmusa
PR(b)=(1-d)+d(PR(T1)/C(T1)+...+PR(Tn)/C(Tn))
PR=PageRank
d=~0,85
c=az oldalon lévő linkek száma
PR(T1)/C(T1)=Az oldal PageRankje elosztva a lapon lévő összes linkek számával.
(módosított PageRank)
Ahogy minden demokratikus rendszernek, a PageRank technológiának is vannak hibái:
-
Piaci környezetben a PageRank technológia ki van téve mindenféle csalásoknak.
-
Minden linket működőnek fogad el.
-
A vendégkönyvekben való spammelés jelentősen megnövelheti egy weboldal mutatóját.
-
Az emberek elkezdtek magas mutatójú címeket eladni.
-
A blogok használata is nagyban csökkenti a rendszer hatékonyságát.
-
A technológia hátrányosan érinti az új weboldalakat.
Keresett állományok és testreszabás
A Google a HTML-en kívül 13 más állománytípust is rendszerez és tárol. A jelentősebbek: PDF, Word-dokumentumok, Excel-táblázatok, Flash- (SWF) animációk, szövegfájlok stb. A szöveg és SWF fájlok kivételével a tartalmat HTML-re konvertálva tárolja a Google, így azok böngészővel is megtekinthetők.
A felhasználók beállíthatják az alapértelmezett nyelvet, bekapcsolhatják a SafeSearch szűrőt (alapértelmezés szerint moderate), és beállíthatják a laponként megjeleníthető találatok számát. Ezeket a beállításokat hosszú ideig a felhasználók gépén maradó ún. "HTTP-sütik" segítségével tárolják, ami technikailag lehetővé teszi, hogy a Google a felhasználó által indított kereséseket azonosítsa és név (ill. a böngésző adatai) szerint tárolja.
A kereső a beírt szöveg első 32 szavát veszi figyelembe, és maximum az első 1000 találat jeleníthető meg, laponként legfeljebb 100.
Keresőkulcsszavak
A keresőszövegben speciális kulcsszavak használatával adhatunk meg összetettebb lekérdezéseket.
Ezek közül néhány:
-
link: <URL> - A megadott URL-re mutató (linkelő) lapok
-
site: <URL> - csak a megadott URL-lel adott site-on keres
-
define: <query> - a Google értelmező szótár definíciója az adott szóra
-
info: <URL> - az adott URL-re vonatkozó információk
-
filetype: <filetype> - csak a megadott típusú file-típusok között keres, például doc, txt, jpg
-
related: <URL> - hasonló, ill. az adott URL-hez logikailag kapcsolódó site-ok listája
A Google által felismert speciális kulcsszavak (angol nyelvű) teljes listája az interneten is elérhető.
Újabb fejlesztések
2007 májusában vezették be az univerzális keresés funkciót, ami annyit tesz, hogy a Google nemcsak a weblapok, hanem a videók, képek, hírek, blogok, térképek és könyvek között is keres. 2008 novembere óta a bejelentkezett felhasználók a SearchWiki koncepció jegyében a saját találati listájuk egyes tételeit lejjebb vagy feljebb rangsorolhatják, eltüntethetik, illetve mások számára is elérhető megjegyzéssel láthatják el, s az így kialakított listát meg is oszthatják egymással. 2009. márciusi fejlesztésként jelent meg a szemantikus keresés egy próbaváltozata, ahol a Google megpróbálja értelmezni a kereső kifejezést, összefüggést találni a keresőmezőbe írt szavak között, és intelligensen válogatni a találatok között. Az így kapott eredmények egyelőre csak az oldal alján, egy sávban jelennek meg.
2009 májusában jelent meg a "csodakerék" funkció, amely konkrét keresőszavak nélkül is lehetővé teszi egymást követő választások útján a navigációt.
2009 decembere óta érhető el a valós idejű keresés, amely egy - egy új blog- vagy Facebook bejegyzést, illetve twitet már a közzététele után századmásodpercekkel megtalál.
AdSense
A Google AdSense gyors és egyszerű eszköz bármilyen méretű weblap tartalomszolgáltatójának abban, hogy webhelye tartalmához kapcsolódó Google hirdetéseket jeleníthessen meg tartalmi oldalán, illetve hogy ezáltal is bevételre tegyen szert.
AdWords
A Google AdWords gyors és egyszerű módja a jól célzott kattintás alapú (CPC) hirdetésnek költségkerettől függetlenül. Az AdWords hirdetések a Google keresési eredményei mellett jelennek meg, ahogy az egyre bővülő Google Network keresési és tartalomoldalain is. A Google létrehozott egy minősítési rendszert az AdWords-höz. Azon magánszemélyek (vagy bizonyos esetben cégek), akik teljesítik az előfeltételeket, valamint leteszik a vizsgát, jogosultak az ún. Google Advertising Professional cím használatára.
Google Csoportok
Az internetes hírcsoportokat (newsgroup) először a DejaNews kezdte archiválni, azonban a projektnek nem volt elég pénze a fennmaradáshoz. Megszűnésekor a Google megvásárolta adatbázisukat, és elérhetővé tette a keresését.
A Usenet csoportok 1981-től kereshetőek.
A Google szolgáltatásai, eszközei és termékei:
-
Google forditó
-
Google talk
-
Google eszköztár
-
Google earth 2010
-
Google (műholdas) térképek (maps)
-
Google Chrome
-
Google útvonaltervező
-
Google analitics
-
Google kereső
-
Google reklám, hírdetések
-
Google háttérképek
-
Google mail (Gmail)
-
Google időjárás
Egyéb
-
2003-ban a "google" szó bevonult az angol szótárakba. A "to google" ige jelentése: "interneten Google segítségével keresni".
-
A google kifejezés először egy 1913-ban megjelent angol gyerekkönyvben, a The Google Book-ban szerepelt, egy szörny neveként.
|
|